چگونه یک وب سایت طراحی کنیم؟ (راهنمای 2024)

یک وب‌سایت جذاب و آموزنده برای هر کسب‌وکاری که امروزه فعالیت می‌کند، ضروری است. طراحی یک وب‌سایت ممکن است مانند یک پروژه طاقت‌فرسا به نظر برسد، اما ابزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند ایجاد سایت خود را آسان کنند، حتی برای مبتدیان بدون تجربه کدنویسی یا طراحی.

برای کمک به شما در راه اندازی سریع سایت جدید خود، این راهنمای جامع در مورد نحوه طراحی یک وب‌سایت را آماده کرده‌ایم. ما تمام منابع مورد نیاز شما، مراحل اولیه این فرآیند و برخی نکات مهم را که باید در نظر داشته باشید، پوشش خواهیم داد.

چیزهایی که برای طراحی یک وبسایت نیاز دارید

قبل از طراحی وبسایت خود، چند چیز نیاز خواهید داشت. به طور کلی، شما به خود سازنده وبسایت، یک ثبت‌کننده دامنه و یک پلتفرم میزبانی وب (اگر سازنده وبسایتی را انتخاب کرده‌اید که میزبانی را در بسته خود ندارد) نیاز خواهید داشت. شما همچنین به یک گواهی SSL برای ایمن‌سازی سایت، یک درگاه پرداخت فروشگاهی برای پرداخت‌های آنلاین و یک ابزار سئو برای اطمینان از اینکه افراد شما را پیدا می‌کنند، نیاز خواهید داشت.

در اینجا چیزی که برای طراحی، ساخت و نگهداری یک وبسایت نیاز دارید آمده است:

  • هاستینگ وب: محتوای وبسایت شما به فضای فیزیکی نیاز دارد و این دقیقا کاری است که پلتفرم‌های هاستینگ وب انجام می‌دهند. آن‌ها متون، تصاویر و پایگاه‌های داده شما را ذخیره می‌کنند تا بتوانید آن‌ها را در وب دسترسی داشته باشید.
  • نام دامنه: نام دامنه شما آدرسی است که بازدیدکنندگان در نوار مرورگر خود هنگام جستجوی شما می‌بینند. برای جلوگیری از سردرگمی، نام خود را در آن بگنجانید؛ و اگر در دسترس نیست، چیزی نزدیک به آن را انتخاب کنید. می‌توانید نام دامنه خود را با یک ثبت‌کننده دامنه ثبت کنید. برخی از ارائه دهندگان خدمات هاستینگ نیز به عنوان ثبت‌کننده دامنه فعالیت می‌کنند، بنابراین قبل از خرید بررسی کنید.
  • گواهینامه SSL: برای امنیت و شهرت کسب‌وکار شما و ایمنی اطلاعات کاربر، یک گواهی لایه گواهی‌های امن (SSL) از یک ارائه دهنده خدمات گواهی SSL دریافت کنید.
  • سازنده وب: برای ایجاد وبسایت خود بدون تجربه کدنویسی، در یک سازنده وب ثبت نام کنید. قالب‌هایی با ویژگی‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را سفارشی کنید تا وبسایت مورد نظر خود را طراحی کنید.
  • ابزار سئو: از ابتدا، از یک ابزار سئو برای ایجاد یک استراتژی سئو استفاده کنید تا محتوای شما از اصول و تکنیک‌های اولیه سئو پیروی کند و شروع به دستیابی به نتایج دلخواه شما کند.
  • درگاه پرداخت: اگر خدمات یا محصولاتی ارائه می‌دهید که نیاز به پردازش و پذیرش پرداخت دارند، باید یک سرویس درگاه پرداخت را در وب‌سایت خود ادغام کنید.

نحوه طراحی سایت در 9 مرحله

در حالی که می توانید وب سایت خود را متناسب با نیازهای منحصر به فرد خود یا متناسب با سبک خود سفارشی کنید، اقدامات خاصی وجود دارد که هر کسی که می خواهد وب سایتی طراحی کند باید انجام دهد. برای اطلاع از نحوه طراحی وب سایت، از تعیین هدف وب سایت گرفته تا انتخاب پلت فرم طراحی وب سایت، طراحی معماری، تکمیل محتوای لازم و راه اندازی وب سایت خود، نحوه طراحی سایت را به دقت دنبال کنید.

هدف وب سایت را تعریف کنید

برای طراحی سایتی که نتایج مورد انتظار را به همراه داشته باشد، باید آنچه را که از آن می‌خواهید، مشخص کنید. به این فکر کنید که چرا می‌خواهید یک وب سایت طراحی کنید (مخاطبان شما چه کسانی هستند و به دنبال چه چیزی هستید)؟ آیا سعی می‌کنید دانلود، فروش، رزرو، رزرو قرار ملاقات، تعامل یا حتی مخاطب بیشتری جذب کنید؟

این که هدف وب سایت مورد نظر را کاملا واضح بدانید، بسیار مهم است. دانستن آن به شما کمک می‌کند تا استراتژی محتوای مناسب را اتخاذ کنید و در انتخاب پلتفرم، قالب و معماری صفحه به شما راهنمایی می‌دهد.

پلتفرم خود را انتخاب کنید

پس از اینکه متوجه شدید چرا سایتی را می‌سازید، می‌توانید سازندگان وب را بررسی کنید. این ابزارهای «خودتان انجام دهید» (DIY) به شما کمک می‌کنند حتی زمانی که هیچ خط کدی بلد نیستید، خودتان سایتی را بسازید. و برخی از آنها برای اهداف خاصی مانند تجارت الکترونیک، وبلاگ و نمونه کارها طراحی شده‌اند.

سازندگان وب سایت شامل قالب‌های قابل تنظیم برای اضافه کردن متن‌ها و تصاویر شما هستند و بسیاری از آنها ثبت دامنه و میزبانی را نیز بر عهده می‌گیرند. اما برای طراحی هر صفحه وب خود، باید از رابط کاربری کشیدن و رها کردن استفاده کنید. بنابراین، یکی را انتخاب کنید که متناسب با هدف سایت شما باشد.

عناصر برند خود را جمع آوری کنید

عناصر جزئیاتی مانند رنگ‌ها، فونت‌ها و تصاویر هستند که وب‌سایت شما را کنار هم نگه می‌دارند. بنابراین، در طراحی سایت خود، به هویت برند خود توجه کنید.

با طرح رنگ شروع کنید، با یک رنگ اصلی و یک یا دو رنگ مکمل کار کنید. سپس، یک سبک متن را انتخاب کنید که با برند شما همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال، سریف نماد رسمی بودن و اقتدار است، سنس سریف نماد مدرنیته و اسکریپت، نماد خلاقیت.

همچنین برای جلب توجه کاربران، تصاویر باکیفیت و مرتبط اضافه کنید تا تاثیر درستی روی کاربران بگذارند.

قالب یا تم را انتخاب کنید

در مرحله بعد، یک تم یا الگو را انتخاب کنید که چیدمان سایت شما باشد. مثل نحوه نمایش تصاویر، متن و دکمه‌ها در سایت شما. تم‌ها چیدمان‌های از پیش طراحی شده‌ای هستند که به شما کمک می‌کنند حتی به عنوان یک کاربر مبتدی، سایت خود را طراحی کنید.

اکثر پلتفرم‌ها دارای مجموعه‌ای از قالب‌ها هستند که به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند و هر دسته دارای ویژگی‌های داخلی مرتبط با یک صنعت خاص است. بنابراین آنها را پیش نمایش کنید تا یکی را انتخاب کنید که برای سایت شما مرتبط‌تر باشد.

توجه داشته باشید که اگر تصمیم دارید وب سایت خود را با وردپرس بسازید، باید از یک سرویس دهنده میزبانی وب شخص ثالث مانند Bluehost یا Hostinger هاست تهیه کنید و وردپرس را نصب کنید. با این کار، می‌توانید به داشبورد مدیریت وردپرس خود دسترسی پیدا کنید، یک تم نصب کنید و محتوای آزمایشی برای تم‌های پریمیوم وارد کنید.

نقشه سایت خود را ترسیم کنید

برای آسان‌تر کردن طراحی، صفحاتی را که در سایت شما ظاهر می‌شوند و نحوه لینک دادن آنها به یکدیگر را تجسم کنید. به عنوان مثال، دانستن اینکه چند صفحه در وب سایت شما وجود خواهد داشت، محتوای آنها و چیدمان کلی به این معنی است که هنگام شروع به طراحی هر بخش، یک راهنما برای کار خواهید داشت.

هر عنصر سایت را طراحی کنید

با قالب یا تم و نقشه وب سایت خود، مرحله بعدی شروع به طراحی هر عنصر سایت مانند منوی شما (یا ناوبری سایت)، هدر و فوتر، نوار جستجو و هر عنصر اضافی دیگری که می‌خواهید سایت داشته باشد، کنید. استفاده از عناصر مانند موارد زیر، وب سایت شما را ساختارمند می‌کند و پیمایش آن را آسان می‌کند.

  • منو: این عنصر آیتم‌های موجود در وب سایت شما را نمایش می‌دهد. مطمئن شوید که در هر صفحه قابل دسترسی است و فقط چند مورد را نمایش می‌دهد (نمی‌خواهید صفحه نمایش بازدیدکنندگان را شلوغ کنید).
  • هدر و فوتر: این عناصر تعامل کاربر را بهبود می‌بخشند. هدر باید شامل ویژگی‌هایی مانند منوی ناوبری و لوگوی شما باشد که می‌خواهید بازدیدکنندگان به سرعت آن را پیدا کنند. فوتر باید اطلاعات بیشتری مانند اطلاعات تماس و شرایط خدمات ارائه دهد.

صفحات وب خود را سفارشی سازی کنید

محتوای شما به هدف سایت شما بستگی دارد، بنابراین می‌توانید آن را متناسب با خودتان تنظیم کنید. با این حال، هر وب سایتی باید صفحات وب زیر را داشته باشد.

  • صفحه اصلی: هر بازدیدکننده‌ای از اینجا وارد می‌شود، بنابراین جای خوبی برای خلاصه کردن وب‌سایت شما است. لوگو، نام تجاری، آنچه خوانندگان باید از شما انتظار داشته باشند و یک منوی ناوبری که مرور سایت شما را آسان می‌کند، را درج کنید. مطمئن شوید که این صفحه سازماندهی شده و جذاب است.
  • صفحه محصول یا خدمات: این صفحه باید به بازدیدکنندگان بگوید که چه چیزی به آنها ارائه می‌دهید و به آنها اجازه می‌دهد خرید کنند. برای یک سایت تجارت الکترونیک، یک صفحه برای نمایش کاتالوگ و صفحه دیگری برای نمایش هر مورد به تفصیل ایجاد کنید.
  • صفحه درباره ما: این صفحه باید شما را به بازدیدکنندگان معرفی کند، داستان شما را بگوید، ارزش‌های شما را منتقل کند و برجسته کند که چه چیزی شما را از سایر برندها متمایز می‌کند.
  • صفحه وبلاگ: اگر قصد دارید از وبلاگ نویسی به عنوان یک استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید، باید این صفحه را ایجاد کنید که در آن اسنیپت‌هایی از پست‌های وبلاگ منتشر شده نمایش داده می‌شود. کاربران سپس می‌توانند روی آن چیزی که به آن علاقه دارند کلیک کنند.
  • صفحه تماس: به بازدیدکنندگان وب‌سایت بگویید که چگونه می‌توانند با شما تماس بگیرند. این می‌تواند از طریق تماس تلفنی، ایمیل یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی باشد. همچنین می‌توانید آدرس فیزیکی، یک ویجت چت زنده و یک فرم تماس را درج کنید.
  • صفحات دیگری که می‌توانید اضافه کنید:
    • صفحه 404 سفارشی: هنگامی که بازدیدکنندگان به صفحه‌ای می‌روند که در وب‌سایت شما وجود ندارد، باید آنها را به صفحه‌ای هدایت کنید که «خطای 404» را نمایش می‌دهد. می‌توانید آن را بیشتر سفارشی کنید تا شامل لوگوی شما، پیوندی به صفحه اصلی یا یک پیام سبک باشد. «تبریک! شما صفحه خطای ما را پیدا کردید!»
    • صفحه سوالات متداول: این صفحه به سوالات متداولی که ممکن است در ذهن بازدیدکنندگان باشد، اختصاص داده شده است. به این ترتیب، بازدیدکنندگان وب‌سایت نیازی به تماس با شما نخواهند داشت.
    • صفحات نظرات مشتریان: این فرصت شماست تا شیپور خود را بدمید. نظرات مشتریان قبلی را که به شما کمک کرده‌اند را درج کنید. همچنین، برندهای معتبری را نمایش دهید که به شما جوایزی داده‌اند یا در مورد شما نوشته‌اند.

وب سایت خود را آزمایش و راه‌اندازی کنید

قبل از اینکه سایت شما آنلاین شود، زمان بارگذاری، خوانایی محتوا، لینک‌دهی و پاسخگویی موبایل، فرم تماس و هر عنصر دیگری که می‌تواند بر تجربه کاربری تأثیر بگذارد را آزمایش کنید. از اعضای خانواده و همکاران خود بخواهید بازخورد خود را در مورد طراحی وب سایت شما ارائه دهند. اگر مشکلی وجود ندارد، جلو بروید و سایت خود را منتشر کنید.

همچنین، وب سایت خود را بر اساس عملکرد، روندها و عملیات تجاری فعلی خود به روز نگه دارید.

محتوای خود را بهینه کنید

پس از طراحی و راه‌اندازی وب سایت خود، باید برای ایجاد یک تجربه کاربری روان، سایت خود را بهینه کنید. در اینجا کاری است که می‌توانید انجام دهید.

  • پاسخگویی موبایل: اکثر قالب‌های وب‌سایت اکنون پاسخگو هستند – محتوای شما برای تناسب با اندازه‌های صفحه نمایش مختلف دوباره قالب‌بندی می‌شود. با این حال، برای احتیاط، فعال کردن یک برنامه تلفن همراه را در نظر بگیرید. می‌توانید وب‌سایت خود را در مرورگرهایی مانند Safari یا Google Chrome روی آیفون و تلفن‌های اندرویدی آزمایش کنید.
  • لینک‌های داخلی: لینک‌های داخلی به کاربران و ابزارهای موتور جستجو اجازه می‌دهند تا شما را به عنوان یک مرجع در صنعت خود ببینند. آنها همچنین افراد را در سایت شما نگه می‌دارند، بنابراین از هایپرلینک‌ها برای هدایت کاربران به سایر صفحات وب مرتبط استفاده کنید.
  • بهینه‌سازی رسانه: برای جلوگیری از رتبه‌بندی پایین‌تر، نرخ پرش بالاتر، کلیک‌های کمتر و زمان بارگذاری طولانی‌تر، روی فایل‌های رسانه‌ای خود کار کنید. مطمئن شوید که خیلی بزرگ نیستند و در هر صفحه عکس یا فیلم زیادی ندارید. همچنین، فقط تصاویر و فیلم‌های مرتبط را نمایش دهید.
  • سئو: سئو شامل تنظیم محتوایی مانند تصاویر و متن‌ها برای افزایش تعداد افرادی است که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند. نمونه‌هایی از چنین اقدامات بهینه‌سازی، افزودن متن جایگزین به تصاویر و استفاده از URLهای قابل خواندن است.

بهترین ابزارها برای طراحی یک وب سایت

برای جستجو و سفارشی‌سازی متن‌ها، اشکال، رنگ‌ها و تصاویر مورد نیاز برای طراحی بخش‌ها و صفحات وب‌سایت خود، به برنامه‌ها و ابزارهای خاصی نیاز دارید. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید بدون نیاز به شروع از ابتدا، بهترین طراحی‌ها را ایجاد کنید.

  • سازندگان وب‌سایت: به یک سازنده وب‌سایت مانند Squarespace یا Wix نیاز دارید که دارای ویژگی‌های مورد نیاز برای طراحی وب‌سایت مورد نظر شما باشد.
  • ابزارهای طراحی: یک ابزار طراحی مانند Canva برای طراحی گرافیک و ویرایش عکس مناسب است.
  • بازارهای تخصصی: بازارهایی مانند Fiverr و Upwork چندین طراح وب سایت متخصص را میزبانی می‌کنند که می‌توانند در انجام کارهای طراحی به شما کمک کنند.
  • سازندگان لوگو: اگر هنوز لوگوی تجاری خود را طراحی نکرده‌اید و می‌خواهید آن را در کنار فرآیند طراحی وب‌سایت خود انجام دهید، به این ابزار نیاز دارید. نمونه‌هایی از آن Logo Maker و Adobe Express logo maker هستند.
  • برنامه‌های عکس: از برنامه‌های عکس مانند Stockphoto.com و Unsplash برای یافتن تصاویر بصری جذاب برای همراهی متن‌های خود استفاده کنید.

چه زمانی باید یک وب سایت طراحی کنید یا یک طراح وب استخدام کنید

طراحی می‌تواند دشوار باشد، اما به لطف سازندگان وب سایت با قالب‌ها و عناصر قابل تنظیم، طراحی وب سایت رویایی خود بسیار ساده است. با این حال، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید یک طراح وب حرفه ای استخدام کنید یا خودتان یکی را طراحی کنید به بودجه، مهارت و نیازهای وب سایت شما بستگی دارد.

اگر بودجه کافی برای پرداخت به یک متخصص دارید، می‌توانید یک طراح وب متخصص را استخدام کنید، به خصوص اگر سایت مورد نظر پیچیده باشد یا وقت کافی برای طراحی نداشته باشید. اما اگر از ساختن لذت می‌برید و ترجیح می‌دهید از رفت و آمدهای مرتبط با کار با شخص دیگری اجتناب کنید، باید از سازندگان وب سایت استفاده کنید.

سوالات متداول (FAQs)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا