ریزش مو در مردان: آیا فیناسترید موضعی موثر است؟

مردان و ریزش مو: آیا فیناستراید موضعی موثر است؟

اگر شما هم مردی هستید که به سنی خاص رسیده‌اید و متوجه نازک شدن موها، کچلی یا عقب رفتن خط رویش مو شده اید، مطمئن باشید تنها نیستید.

طبق گزارش کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده (NLM)، بیش از ۵۰ درصد از کل مردان بالای ۵۰ سال تا حدی تحت تاثیر الگوی ریزش موی مردانه (طاسی ارثی) قرار خواهند گرفت.

اگر مدتی است که دچار ریزش مو شده‌اید، احتمالاً نام درمان فیناستراید را شنیده‌اید.

این دارو به صورت قرص، یک درمان تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای ریزش مو در مردان است.

بسیاری از شرکت‌ها این دارو را به صورت محلول با ماینوکسیدیل، ترکیب می‌کنند و از طریق سایت‌ها از راه دور به فروش می‌رسانند.

آنها ادعا می‌کنند که با استفاده موضعی بر روی پوست سر، از سلامت مو محافظت می‌کنند، باعث رویش مجدد مو می‌شوند و با نازک شدن مو مقابله می‌کنند.

ادعاهای شرکت های آنلاین درباره فیناستراید موضعی چیست؟

اسپری موضعی فیناستراید و ماینوکسیدیل با ترکیب هم در یک اسپری بدون دردسر و بدون نیاز به قرص، خط رویش موهای عقب رفته و نواحی کچلی را هدف قرار می‌دهد و با استفاده روزانه منظم، ریزش مو باید ظرف شش ماه به طور قابل توجهی کند شود یا حتی به طور کامل متوقف شود.

بنابراین، این درمان‌های موضعی چگونه کار می‌کنند و آیا واقعاً راه حلی موثر برای ریزش مو هستند؟

تفاوت بین فیناستراید خوراکی و موضعی

به طور سنتی، فیناستراید به صورت خوراکی مصرف می شد، اما اکنون به صورت موضعی و به شکل مایع نیز استفاده می‌شود و به طور مستقیم روی پوست سر اعمال می‌شود.

چنین محصولاتی برای بیماران مبتلا به ریزش مو که تمایلی به مصرف داروهای خوراکی ندارند، در دسترس هستند. فرمولاسیون‌های موضعی فیناستراید همچنین ممکن است برای مردانی که می‌خواهند از برخی از عوارض جانبی مرتبط با قرص فیناستراید اجتناب کنند، گزینه مناسبی باشد.

در درصد کمی از بیماران، فیناستراید خوراکی می‌تواند عوارضی مانند اختلال نعوظ ایجاد کند.

فیناستراید برای ریزش مو با خنثی کردن اثرات DHT (دی هیدروتستوسترون) که شکلی از تستوسترون است و نقش مهمی در ریزش مو دارد، عمل می‌کند. مقدار زیاد DHT می‌تواند باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو و در نهایت ریزش آن‌ها شود.

فیناستراید همچنین می تواند باعث رویش مجدد مو در نواحی با موهای نازک شود.

اما در مورد مزایای ترکیب فیناستراید با ماینوکسیدیل چطور؟

ماینوکسیدیل یک درمان موضعی تایید شده پزشکی برای الگوی ریزش موی مردانه است. این دارو عروق خونی را گشاد می‌کند که می‌تواند به انتقال سایر مواد همزمان استفاده شده به پوست سر کمک کند.

به عبارت دیگر، ماینوکسیدیل ممکن است با اجازه دادن به فیناسترید برای نفوذ عمیق تر، اثربخشی آن را افزایش دهد.

اثربخشی فیناسترید موضعی

تحقیقات نشان داده‌است که فیناسترید خوراکی از نظر بالینی در ۹۰ درصد از مردان مبتلا به الگوی ریزش موی مردانه موثر است و تقریباً دو سوم از مردانی که به طور مرتب فیناستراید مصرف می‌کنند، شاهد رویش مجدد مو خواهند بود.

در صورت انجام کاشت مو، فیناستراید می‌تواند به حفظ موهای طبیعی موجود کمک کند که نتیجه ای با دوام بیشتر به همراه خواهد داشت. همچنین در مورد اثربخشی فیناستراید موضعی و نکات مهم برای مصرف کنندگان آورده شده‌است:

عوارض جانبی فیناستراید موضعی

همانطور که در بسیاری از درمان ها وجود دارد، مصرف موضعی فیناستراید نیز با عوارضی همراه است.

در مقایسه با فیناستراید خوراکی، عوارض جانبی کمتری برای مصرف موضعی وجود دارد، اما همچنان برخی از خطرات را باید در نظر گرفت.

مردانی که دارای همسر باردار یا فردی که ممکن است باردار شود، هستند، نباید از فیناستراید موضعی استفاده کنند، زیرا در صورت تماس زن باردار با این دارو، می تواند باعث ایجاد اختلالات رشدی در اندام تناسلی جنین مذکر شود.

همچنین خطرات خارش، سوزش و پوسته پوسته شدن پوست سر نیز وجود دارد.

برای اطمینان از اثر بخشی درمان و مدیریت عوارض جانبی احتمالی، هنگام استفاده از محصولات غیرتجویزی، مشاوره با یک پزشک باتجربه ضروری است.

نکات مهم برای مصرف کنندگان

اگر قصد استفاده از فیناستراید موضعی را به عنوان راهی برای درمان ریزش مو دارید، به نکات زیر توجه کنید:

  • محصولات فیناستراید موضعی با درصدهای مختلفی در دسترس هستند، اما به طور معمول، اکثر آنها بین ۰.۱ تا ۰.۲۵ درصد هستند.
  • در صورت انتخاب استفاده از محصولات موضعی فیناستراید، بهتر است انتظارات خود را مدیریت کنید. همانطور که با تمام درمان های ریزش مو، ممکن است تا شش ماه طول بکشد تا شاهد بهبود قابل توجهی باشید و برای حفظ اثرات، همه انواع درمان ریزش موی مردانه باید به طور مداوم استفاده شوند.

فیناستراید موضعی یک راهکار جدید و امیدوار کننده برای درمان ریزش موی مردانه به نظر می‌رسد. تحقیقات اولیه نشان‌دهنده تاثیرگذاری این روش است، با این حال مصرف‌کنندگان باید انتظارات واقع بینانه داشته باشند و برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی با پزشک مشورت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا