انواع کبد چرب و راه های تشخیص و درمان آن ها

کبد چرب امروزه در میان افراد جامعه بسیار رایج شده است و این زنگ خطری است برای سلامت بدنی هر فردی که با این بیماری مواجه می‌شود. این بیماری که به دلایل مختلفی در بدن شیوع پیدا می‌کند، اگر به‌موقع شناسایی و درمان نشود می‌تواند عواقب وخیمی را در سیستم ایمنی بدن و به‌خصوص ارگان مهمی همچون کبد ایجاد نماید. انواع کبد چرب با توجه به علائم و نشانه‌های آن‌ها متفاوت می‌باشند. نکته مهم در رابطه با این نوع بیماری و انواع مختلف آن این است که اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، با رعایت اصول غذایی و رعایت در نوع خوراک و نوشیدنی می‌توان آن را به‌راحتی مهار و درمان نمود.

افزایش میزان چربی نسبت به وزن کبد می‌تواند از علائم بروز انواع کبد چرب باشد. سوءهاضمه یکی از علائمی است که در صورت رعایت نکردن اصول اولیه در زمان مواجهه با این عارضه، افراد می‌توانند دچار آن شوند. درواقع زمانی که کبد با رسوب بیش‌ازحد چربی مواجه شود دچار این نوع بیماری خواهد شد. دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند کبد شما را با این خطر مواجه سازند. با توجه به این موارد می‌توان گفت که این نوع بیماری در چند نوع مختلف در بدن بروز می‌کند.
انواع کبد چرب به دو نوع الکلی و غیر الکی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای شناسایی انواع این بیماری می‌توان از تصویربرداری طبق تجویز پزشک استفاده نمود.

انواع کبد چرب

همان‌طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم در صورت افزایش میزان چربی در کبد نسبت به وزن آن، افراد می‌توانند در معرض بروز انواع کبد چرب قرار گیرند؛ اما این نوع بیماری در چند نوع مختلف در بدن افراد بروز می‌کند. شاید بهتر است بگوییم به دلایل مختلف می‌تواند سلامتی کبد افراد را تهدید نماید؛ اما انواع این بیماری با توجه به دو مورد می‌تواند تعیین شود. یکی از این موارد زمانی است که فرد به دلیل استفاده بیش‌ازحد الکل دچار کبد چرب شده باشد که این نوع از خطرناک‌ترین انواع کبد چرب محسوب می‌شود و نوع دوم این بیماری مربوط به عوامل غیرالکلی است که افراد به دلایل مختلفی می‌توانند با این عارضه در کبد خود مواجه شوند.
اما نوع دوم همان‌طور که اشاره نمودیم به چند نوع دیگر طبقه‌بندی می‌شود. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کبد چرب از نوع چاقی اشاره نمود. نوع دیگر به دلیل مصرف داروهایی است که می‌تواند کبد را به این عارضه دچار نماید؛ اما دلیل دیگر در رابطه با انواع مختلف کبد چرب مربوط به بروز انواع بیماری همچون دیابت است. در ادامه اطلاعات کامل‌تری در رابطه با کبد چرب و انواع آن ارائه خواهیم داد.

انواع کبد چرب از نوع الکلی

کبد چرب به دلایل متنوعی در افراد مختلف در هر سن و سالی شایع شده است. یکی از این موارد مصرف بیش‌ازاندازه مشروبات الکلی می‌باشد. افرادی که به الکل اعتیاد کامل دارند ازجمله کسانی محسوب می‌شوند که به‌شدت در معرض این بیماری قرار خواهند گرفت. مصرف بیش‌ازحد الکل می‌تواند باعث رسوب بیش‌ازحد چربی در کبد شده و این بیماری را به مراحل وخیم‌تر نزدیک نماید. نکته مهم بعدی این است که در بسیاری از موارد نیز ثابت‌شده است که افرادی که به مقدار کم نیز از الکل استفاده می‌کنند می‌توانند در معرض این بیماری قرار گیرند.
زمانی این عامل بیشتر نمود پیدا می‌کند که هم‌زمان از مصرف غذاهای چرب به همراه الکل نیز استفاده شود. زردی چهره، خستگی، درد در ناحیه کبد، بزرگ شدن کبد و چندین مورد دیگر می‌تواند از علائم بروز این بیماری به دلیل مصرف کم یا زیاد الکل و مشروبات وابسته به آن باشد. این مورد که از انواع کبد چرب محسوب می‌شود را جدی گرفته و در صورت مصرف الکل هر چه سریع‌تر به ترک آن اقدام نمایید. عدم بی‌توجهی به این امر می‌تواند عواقب خطرناکی در سیستم بدنی شما ایجاد نماید.

انواع کبد چرب از نوع غیرالکلی

در بسیاری از موارد دلیل بروز بیماری کبد چرب عوامل غیرالکلی است. درواقع افراد به دلایلی غیر از نوشیدن الکل می‌توانند در معرض این بیماری قرار گیرند. همان‌طور که در مباحث قبلی نیز اشاره کردیم یکی از مواردی که می‌تواند باعث چرب شدن کبد در بدن افراد شود، چاقی می‌باشد. اضافه‌وزن از عواملی است که می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای از انواع کبد چرب از نوع غیرالکلی به آن اشاره نمود.
افزایش میزان چربی در خون نیز می‌تواند شما را مستعد گرفتن بیماری کبد چرب نماید. بی‌تحرکی و عدم ورزش نیز در کنار چاقی و اضافه‌وزن از دیگر عوامل بروز کبد چرب در افراد مختلف خواهد بود. از انواع غیرالکلی کبد چرب می‌توان به بروز بیماری‌های مختلف ازجمله دیابت اشاره نمود. در کنار تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم با رعایت اصول و مصرف داروهای خاص افراد می‌توانند این بیماری را در مراحل اولیه کاملاً مهار نموده و کبد خود را از رسوب چربی در امان نگه‌دارند.

تشخیص انواع کبد چرب

روش‌های مختلفی برای تشخیص انواع کبد چرب وجود دارند که با توجه به متخصص و پزشک در این حیطه افراد می‌توانند از این روش‌ها برای اطمینان از شیوع این نوع بیماری در کبد استفاده نمایند. تصویربرداری از رایج‌ترین روش‌ها برای تشخیص انواع بیماری کبد چرب محسوب می‌شود. از دیگر روش‌های مؤثر برای شناسایی این بیماری انجام آزمایش‌های مختلف برای مشخص نمودن التهاب‌های ایجادشده از رسوب چربی در کبد می‌باشد.
بنابراین پزشک موردنظر با استفاده از این روش‌ها به تشخیص این نوع بیماری در بدن شما خواهد پرداخت و اگر از طریق این روش‌ها امکان تشخیص کبد چرب فراهم نشد به سراغ دیگر روش‌های تصویربرداری و هم‌چنین سی‌تی‌اسکن خواهد رفت؛ اما به‌ندرت ازاین‌دست روش‌ها برای تشخیص انواع این بیماری استفاده می‌شود چراکه این بیماری از طریق تصویربرداری و آزمایش‌های مربوط به آنزیم‌های مختلف کبد قابل‌شناسایی است.

نکاتی در رابطه با انواع کبد چرب

  • انواع کبد چرب توسط پزشک متخصص در این حیطه قابل‌شناسایی است.
  • افراد به‌هیچ‌عنوان به خوددرمانی از طریق داروهای مختلف در این زمینه نپرداخته و حتماً به توصیه‌های پزشک خود توجه نمایند.
  • عدم استفاده از غذاهای فوری همچون فست فودها می‌تواند کبد شما را از این بیماری در امان نگه دارد.
  • استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های تازه نیز می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری نماید.
  • تناسب‌اندام و وزن ایده آل نیز تأثیر به سزایی در حفاظت کبد در برابر رسوب چربی دارد.
  • ورزش مداوم نیز علاوه بر سلامتی کل بدن در جلوگیری از این عارضه نقش مؤثری دارد.

درمان انواع کبد چرب

اما در این بخش در رابطه با درمان انواع کبد چرب اطلاعات مختصری را در اختیار شما قرار می‌دهیم. از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین روش‌های درمانی کبد چرب اصلاح سبک زندگی و خورد و خوراک می‌باشد. افراد با رعایت این موارد طبق توصیه‌های پزشک در مدت‌زمان نه‌چندان طولانی می‌توانند این بیماری را از کبد و بدن خود خارج نمایند. ورزش کردن نیز از روش‌های درمانی محسوب می‌شود. در بسیاری از موارد به‌ندرت پزشک از دارو برای درمان این بیماری استفاده می‌کند، اما اگر التهابات ایجادشده در کبد به مرحله خطرناکی رسیده باشد از داروهای مختلف در این زمینه بهره برد که نوع دارو بستگی به شرایط بیمار خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا