آشنایی با علامت‌های روی بسته بندی محصولات آرایشی

لوازم آرایش می‌تواند جزو جدایی نشدنی کیف و کشو هر فردی که به زیبایی توجه می‌کند، باشد. شما با توجه به چه نکاتی لوازم آرایشی خود را انتخاب می‌کنید؟ با توجه به برند، قیمیت، کیفیت و یا پیشنهاد دوستان؟ آیا تا به حال به علائمی که روی بسته‌بندی محصولات آرایشی است دقت کرده‌اید؟ آیا از معنا و مفهموم آن‌ها اطلاع دارید؟

آشنایی با علامت‌های روی بسته بندی لوازم آرایشی از واجبات یک خرید با کیفیت و مطمئن از لوازم آرایشی است که به ندرت به آن توجه می‌شود. این علامت‌ها اطلاعات بسیار مفید و مهمی را به خریداران می‌دهند. به طور مثال اگه برایتان حفظ سلامت و جان حیوانات اهمیت دارد شناخت علامت کرولتی فری   به شما بسیار برای انتخاب لوازم آرایشی بدون تست حیوانی کمک می‌کند. شاید از طرفداران محصولات گیاهی و ارگانیک هستید پس شناخت علامت Ecocert Organic کمک زیادی به شما خواهد کرد. در ادامه این مقاله با انواع علامت‌های درج شده بر روی محصولات آرایشی آشنا خواهید شد.

آشنایی با علامت‌های محصولات آرایشی

امروزه تولید، خرید و فروش محصولات آرایشی در دنیا بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایران هفتمین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در دنیا است. همچنین بعد از عربستان سعودی دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه محسوب می‌شود. این آمار نشان دهنده استقبال ایرانیان از محصولات آرایشی است. به طور میانگین زنان و دختران ایرانی سالانه بین ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان برای تهیه لوازم آرایش هزینه می‌کنند.

اما افرادبه شیوه‌های گوناگونی لوازم آرایشی خود را انتخاب می‌کنند. برخی با توجه به برند، قیمت، کیفیت و یا توصیه دیگران اقدام به خرید لوازم آرایشی می‌کنند. در حالی که توجه به یک نکته مشترک در تمام محصولات آرایشی‌حائز اهمیت است و آن علائم درج شده بر روی محصولات است.

علامت‌های مهم بر روی بسته‌بندی لوازم آرایشی

با توجه به علائم روی بسته بندی محصولات آرایشی  می‌توان اطلاعات بسیاری از  جمله شیوه ساخت، مدت زمان مصرف محصول، توجه به محیط زیست و غیره بدست آورد. در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها همراه با شکل اشاره می‌کنیم.

علامت کرولتی فری  (Cruelty-Free)

به احتمال زیاد انیمیشن کوتاه نجات رالف را دیده‌اید. داستان غم‌انگیز  زندگی خرگوش سفیدی که از او برای تست لوازم آرایش پیش از تولید و عرضه عمومی استفاده می‌شود. این داستان غم‌انگیز   ۳۸۰۰۰ حیوان بیگناه دیگر است که سالانه در آزمایشگاه‌های اروپایی مورد آزمایش و تست قرار می‌گیرند.

قطعا هیچکدام از شما نمی‌خواهید برای استفاده از یک رژلب و یا کرم‌پودر به هیچ حیوان زنده‌ای آسیب برسد. به همین جهت برای حمایت از حقوق حیوانات سازمان با عنوان  Cruelty Free International تاسیس شده است سعی دارد تمام تست‌های حیوانی را لغو کند.

علامت کرولتی فری  (Cruelty-Free)

علامت خرگوشی در حال پریدن (Leaping Bunny) یکی از دقیق‌ترین و معتبرترین لوگوهای Cruelty Free بر روی محصولات آرایشی است. که نشان‌دهنده این است که برای تهیه و تولید این محصول آرایشی هیچ حیوانی آزار قرار نگرفته است. این محصولات به لوازم آرایشی بدون خشونت نیز معروف هستند. پس اگر حقوق حیوانات برای شما ارزشمند است از این پس به این علامت بر روی محصولات آرایشی دقت کنید.

تعدادی از برندهای آرایشی بدون تست حیوانی

  • اینلی (برند ایرانی)
  • شون (برند ایرانی)
  • cover girl بزرگترین تولیدکننده محصولات cruelty free
  • هدی بیوتی
  • آناستاز
  • تارت
  • فنتی
  • بیوتی بلندر( تولیدکننده پدهای آرایشی)

علامت Ecocert Organic (ارگانیک)

علامت Ecocert Organic (ارگانیک)

محصولات آرایشی کمی می‌توانند نماد Ecocert Organic را به راحتی به دست آورند. این علامت محصولات آرایشی را از لحاظ ارگانیک بودن میسنجد و یک نماد غیردولتی است. در صورت مشاهده این علامت مطمئن باشید که بیش از ۵۰% مواد تشکیل‌دهنده این محصول گیاهی است و حداقل ۵% از آن از مواد آلی تشکیل شده است.

علامت سیب سلامت

علامت سیب سلامت

علامت سیب سلامت  نیز برای تمام محصولات آرایشی تولید ایران ضروری است. این علامت در واقع ضمانت‌نامه استاندراد‌های تولید داخلی است. هر محصولی که دارای این مجوز باشد، اجازه ورود به بازار را دارد.

علامت حلقه موبیوس

علامت حلقه موبیوس

علامت موبیوس به شکل سه فلش است که یک مثلث را تشکیل می‌دهند. این علامت نشان بارز  و شناخته شده بازیافت است که روی بسته‌بندی بسیاری از محصولات دیده می‌شود.

انواع علامت موبیوس

  • بدون عدد: اگر وسط این علامت بدون عدد باشد به این معناست که ظرف این محصول کاملا قابل بازیافت است.
  • با عدد: اگر عددی وسط علامت موبیوس باشد نشان‌دهنده میزان استفاده تولیدکننده آن محصول از مواد بازیافتی برای بسته‌بندی محصول است.

علامت نقطه ی سبز (Green Dot)

این علامت بر خلاف اسمش روی بسته‌بندی محصولات آرایشی سبز رنگ نیست بلکه بیشتر مواقع سفید و سیاه است. علامت نقطه‌ی سبز فعالان و علاقه‌مندان حامی محیط زیست را خوشحال می‌کند. هر محصولی که حاوی این علامت باشد پس از به اتمام رسیدن آن تولیدکنندگان آن تمامی هزینه بازیافت آن را به عهده می‌گیرند.

علامت PAO

علامت PAO به شکل یک قوطی با درب باز به همراه یک عدد است. این علامت مدت مجاز به استفاده پس از باز شدن درب محصول نشان‌ می‌دهد. به شما توصیه می‌کنیم همیشه به این علامت بیشترین توجه را کنید تا از آسیب‌های احتمالی گذاشتن از زمان مجاز استفاده محصول در امان بمانید.

این زمان به صورت یک عدد به همراه حرف M که مخفف کلمه Months  به معنی ماه، نشان داده می‌شود. به طور مثال اگر عدد ۱۲M  را بر روی محصول مشاهده کردید به این معنی خواهد بود که این محصول پس از باز شدن پلمپ به مدت ۱۲ ماه قابل استفاده است.

علامت ساعت‌شنی

این علامت نیز مانند علامت PAO نشان‌دهنده طول عمر محصول است، البته با یک تفاوت بزرگ. علامت PAO نشان می‌دهد محصول بعد از باز شدن پلمپ تا چه مدت زمانی قابلیت استفاده دارد. در حالیکه علامت ساعت شنی نشان میدهد چه محصول باز شود و چه باز نشود از زمان تولید آن به مدت ۳۰ ماه قابلیت استفاده دارد.

علامت e

تمامی محصولات موظف به داشتن این علامت هستند. علامت e یا همان  Estimated Sign به خریداران این اطمینان را می‌دهد که میزان درج شده حجم محصول بر روی بسته‌بندی دقیق است. در واقع هر زمان حرف e در کنار عددی بر حسب گرم و یا میلی‌متر قرار گیرد تضمینی برای صحت آن است.

علامت شعله باز

هرگاه علامت شعله باز را بر روی بسته‌بندی محصولات آرایشی ملاحظه کردید در نگهداری از آن‌ها احتیاط کنید. برخی از محصولات مانند لاک، لاک‌پاکن،اسپری خوشبوکننده، اسپری مو و … در ترکیبات خود الکل و یا مواد اشتعال‌زا دارند. به همین دلیل آن‌ها در مجاورت گرما و یا آتش قرار ندهید زیرا به سرعت شعله‌ور می‌شوند.

علامت دست و کتاب

علامت دست به همراه کتاب بر روی بسته‌بندی به این معنا است که اطلاعات بیشتر  محصول مانند ترکیبات، نحوه استفاده، نکات و … را می‌توانید در بروشور داخل بسته مطالعه کنید.

در آخر

دانستن این علامت‌ها نه تنها برای خریداران مفید است بلکه فروشندگان محصولات آرایشی و بهداشتی نیز می‌توانند برای فروش محصولات خود به بهترین شکل از این علامت‌ها در بخش معرفی محصولات استفاده کنند. الخصوص محصولات کرولتی فری و ارگانیک که در بین متقاضیان خرید محصولات آرایشی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا