اگزمای خفیف چیست؟ و راه های درمان اگزمای خفیف

اگزما یکی از بیماری‌ها و آسیب‌های شایع پوستی در جهان می‌باشد، که انواع مختلفی دارد. این بیماری به طور معمول باعث خارش، التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن ناحیه آسیب دیده، در هر سنی می‌شود.

اگزما چیست؟

اگزما از بیماری‌های شایع پوستی است که باعث خشک شدن پوست، خارش و قرمزی آن می‌شود. این بیماری ممکن است به صورت بثورات جلدی بسیار خفیف که بسیار سریع از بین می‌رود یا زخم‌های شدید با دوره طولانی‌تر باشد. بثورات پوستی غالبا با خارش همراه هستند. از بین بردن خارش پوست از اهداف اصلی درمان این بیماری به شمار می‌آید.

درماتیت پوستی از بیماری‌های شایع در نیوزلند است که از هر سه نفر، یک نفر آنها را درگیر می‌کند که بیشتر این افراد جوانان نیوزلندی هستند. همچنین ۱۵ درصد کودکان نیوزلندی نیز به اگزما، مبتلا می شوند.

انواع اگزما

ظاهر هرکدام از انواع اگزما ممکن است کمی باهم فرق داشته باشد و در قسمت‌های مختلفی از بدن بروز کند. شایع‌ترین انواع اگزمای پوستی عبارت‌اند از:

  1. اگزما پوستی آتوپیک (اگزما): به‌طورمعمول در مراحل ابتدایی بیماری اگزما، قرمزی پوست بدن و ضایعات خارش‌دار ظاهر می‌شود، درحالی‌که پوست قسمت‌های داخل آرنج، پشت زانوها و جلوی گردن کشیده می‌شود. خاراندن و خراشیدن این ضایعات می‌تواند موجب ترشح مایع و پوسته ریزی آن‌ها گردد. افراد مبتلابه اگزمای پوستی اتوپیک، ممکن است به‌طور موقت با مصرف داروهای سبک احساس بهبودی کنند، اما این بیماری دوباره عود خواهد کرد.
  2. اگزمای تماسی: این ضایعات در مناطقی از بدن بروز می‌کند که در تماس با مواد تحریک‌کننده پوست و یا موادی که موجب واکنش حساسیتی می‌شود (مانند پیچک سمی) قرارگرفته است. این ضایعات قرمز همراه با سوزش یا خارش است و ممکن است به تاول تبدیل شوند.
  3. اگزمای پوستی سبورئیک: این عارضه باعث بروز لکه‌های فلس دار، قرمزی پوست و شوره سر پایدار می‌شود. این حالت معمولاً  در مناطق چرب بدن مانند صورت، بالای قفسه سینه و کمر بروز می‌کند. این بیماری می‌تواند یک عارضه طولانی‌مدت باشد که به‌طور متناوب دارای دوره بهبودی و عود مجدد است.
  4. درماتیت سوزش‌آور: زمانی اتفاق می‌افتد که پوست به‌طور مکرر در معرض شستشوی بیش‌ازحد و یا مواد سمی قرار می‌گیرد.

هر یک از این اگزماها باز به دو نوع خفیف و مزمن تقسیم می‌شوند.

اگزمای خفیف

افراد مبتلا به اگزمای خفیف ممکن است فقط مناطق کوچکی از پوست خشکی داشته باشند که گاهی اوقات باعث خارش می شود. در موارد شدیدتر، اگزمای آتوپیک می تواند باعث التهاب گسترده پوست در سراسر بدن و خارش مداوم شود. پوست ملتهب می‌تواند در پوست‌های روشن‌تر قرمز و در پوست‌های تیره‌تر قهوه‌ای تیره، بنفش یا خاکستری شود.

راه های درمان اگزمای خفیف

درمان اگزما از نوع خفیف آن ممکن است به کمپرس آب ولرمی که بعد از آن در هوای اتاق تبخیر شود کافی باشد. اگزمای مزمن هم می‌تواند با شست‌وشو با آب و بعد از آن مصرف مرطوب‌کننده (کرم آبرسان یا لوسیون) بهبود پیدا کند. از دیگر راههای درمان اگزمای خفیف می‌توان به استفاده از کرم بدون نسخه ۱ درصد هیدروکورتیزون اشاره کرد.

واگیر اگزما

همیشه این سؤال مطرح می‌شود که آیا اگزما واگیردار است؟ باید گفت خیر، اگزما واگیردار و مسری نیست، اما بیماری پوستی می‌تواند به‌راحتی آلوده شود – چه از پوست خشک که خیلی راحت ترک می‌خورد و چه از خارش پوست که فرد خراشیده می‌شود تا زمانی که خونریزی کند. در اگزما، موانع پوستی، به‌ویژه هنگامی‌که واقعاً ملتهب است، عملکرد خوبی برای جلوگیری از باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها ندارد. سپس، در صورت تماس با باکتری‌ها، ممکن است باعث عفونت پوستی شود. ظاهر پوست آلوده متفاوت خواهد بود، اما ممکن است باعث ایجاد پوسته طلایی در بالای پوست و تاول زدن شود. وقتی باکتری‌های حاصل از پوست آلوده به پوست شخص دیگری منتقل می‌شوند، اگزمای آلوده قابل‌انتقال است. علاوه بر این، تاول‌های باز تنها راه گسترش عفونت نیستند. اگر اعتقاددارید که به عفونت پوستی مبتلا شده‌اید، بنابراین دچار عارضه‌ای نمی‌شوید و آن را به شخص دیگری منتقل نمی‌کنید، مراجعه به درمان مهم است چراکه با دارو‌های خوراکی و یا موضعی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا آستروئیدها ممکن است درمان شوید. اگر دچار هرگونه اگزما شده‌اید و احساس ناراحتی می‌کنید، به‌خصوص اگر فکر می‌کنید عفونت پوستی دارید، برای تعیین علت به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا زودتر راه‌های درمان را در پیش‌گرفته و از این بیماری خلاص شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا