درمان موخوره به صورت خانگی

یکی از بیماری های مو که امروزه به علت های فراوان ایجاد می شود موخوره می باشد. موخوره یک وضعیت نامطلوب و غیر طبیعی است که در اکثر موهای زنان پیش می آید. این بیماری زمانی به وجود می آید که لایه و سطح حفاظتی روی مو در انتهای آن از بین رفته باشد. در این مقاله ۸ روش درمان موخوره به صورت خانگی آورده شده است.

موخوره چیست؟

موخوره در موی بیشتر خانم های امروزی به وجود می آید و معمولاً علت به وجود آمدن آن هم آرایش مدام موها و استفاده از وسایل غیر طبیعی مانند مواد اکسیدان و رنگ موهای مختلف می باشد.

موخوره یک نوع بیماری مویی است که در آن شکاف طولی در مسیر موها ایجاد شده و یا انتهای موها چند شاخه می شود. این بیماری ناشی از تجمع آسیب های مکانیکی و شیمیایی وارد بر مو است که به تخریب موها منجر می شود. این بیماری از صدمات فیزیکی و شیمیایی شایع ساقه مو می باشد.

چرا موها موخوره می‌شوند؟

 هنگامی که موهای سر موخوره می‌شوند و به حالت تکه تکه در می آیند به آن معناست که سلول‌های آن آسیب دیده است. معمولا موخوره در موهای خشک بیشتر وجود دارد زیرا در موهای خشک چربی و رطوبت سطح مو کم شده  و محافظ بیرونی مو آسیب دیده است. دلایل مختلف دیگری برای موخوره وجود دارد که برای درمان موخوره شدید باید آنها را بررسی کرد. بعضی از این دلایل عبارتند از:

  •  شستشوی زیاد مو با شامپو و مواد شوینده
  •  استفاده زیاد از مواد آرایشی مو، اتوی مو، سشوار و …
  •  آب نخوردن به اندازه کافی در طول روز
  •  تابش زیاد نور خورشید بر روی مو
  •  شانه کردن مو در حالت رطوبت و خیس بودن بلافاصله بعد از حمام
  • اختلالات هورمونی و غدد داخلی بدن
  •  رنگ کردن مو با رنگ های شیمیایی
  •  به کار بردن برس های پلاستیکی و فلزی
  •  قرار گرفتن گیره و سنجاق مو برای مدت طولانی

 با بررسی این دلایل باید به پیشگیری از موخوره شدن مو پرداخت، زیرا درمان موخوره شدید به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد.

از علل ایجاد موخوره برس زدن های خشن موها به صورت مداوم می باشد. استفاده از سشوار و وسایل صاف کننده مو که منجر به خشکی بیش از حد می شود نیز از دیگر موارد ایجاد موخوره می باشد.

همچنین نور آفتاب و یا سایش و مالش مداوم موها و یا تماس زیاد با گرد و خاک نیز از عواملی هستند که ممکن است موخوره را ایجاد کنند.

 موخوره در افرادی که دارای موهای خشک هستند و یا از خشکی بیش از حد موهای خود ناراحت می باشند نیز وجود دارد.

موخوره بیشتر در بخش مرده مو ایجاد می شود و این بخش چون قادر به ترمیم مو نمی باشد، این بیماری تشدید می شود. بهترین روش و درمان در حین رخ دادن موخوره چیدن و اصلاح آن بخشی از مو می باشد که دچار آسیب شده است. البته استفاده از ترکیبات ملایم و غیر محرک شستشوی موهای خشک و نیز چرب کردن موها برای درمان مؤثر می باشد.

راه های پیشگیری از به وجود آمدن موخوره

استفاده نکردن از برس های فلزی و سفت از ابتلا موها به موخوره جلوگیری می کند. البته در برس و شانه زدن هم باید مراقب بود و موها را به آرامی و با دقت و بدون خشونت شانه کرد تا از ابتلا به موخوره جلوگیری شود.

استفاده کردن از گیره و سنجاق سر و کش های محکم باعث ایجاد موخوره می شود. در انتخاب این نوع از وسیله ها باید بسیار دقت کرد تا از موخوره جلوگیری شود.

سشوار و اتوهای حالت دهنده مو که باعث خشکی مو سر می شوند، سبب موخوره می شود. این وسایل با از بین بردن چربی موی سر باعث ایجاد مو خوره هستند.

سعی کنید موهای خود را در حالت خیس شانه نکنید. شانه کردن مو های خیس باعث افزایش احتمال ابتلا به مو خوره می شود. سعی کنید تا بعد از خشک کردن موهای خود آن را شانه کنید تا آسیب کمتری ببیند.

سعی کنید موهای خود را در معرض نور آفتاب در بلند مدت قرار ندهید. حتی الامکان مو های خود را با ترکیباتی که دارای الکل زیاد هستند شستشو ندهید.

از بهترین راه های جلوگیری از موخوره این است که هر چند وقت یک بار نوک موهای خود را کوتاه کنید و با این کار از مو خوره موهای خود جلوگیری نمایید.

موارد زیر را هم در پیشگیری از موخوره رعایت کنید:

  •  موهای خود را در بازه های زمانی مشخص کوتاه کنید، این کار به درمان موخوره شدید کمک می‌کنند.
  •  در صورت تمایل به داشتن موهای بلند هر چند وقت یکبار نوک موی خود را اندکی کوتاه کنید.
  • از رنگهای شیمیایی، حالت دهنده ها، وسایل آرایش مو مانند اتو مو و سشوار کمتر استفاده کنید.
  •  از ماسک های طبیعی مو، روغن های طبیعی مانند روغن زیتون،  کتان، بادام، آفتابگردان، کرچک و …  استفاده کنید که در  درمان موخوره شدید بسیار موثر است.
  •  برس های پلاستیکی را دور بریزید و از شانه های دندانه دار استفاده کنید تا آسیب به موها را به حداقل برسد.
  •  دم کننده‌های مناسب ترجیحا با دستور پزشک استفاده کنید.
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند به موی شما آسیب برساند.
  • برای شستن و حمام کردن مو از آب داغ پرهیز کنید.
  •  از شانه کردن و یا برس کشیدن موها هنگامی که هنوز خیس هستند پرهیز کنید.
  • از سنجاق سر و کش های مو برای مدت طولانی استفاده نکنید، زیرا این موضوع باعث شکسته شدن ساقه مو می شود.

راه های درمان موخوره به صورت خانگی کدامند؟

استفاده از ترکیبات شیرین بیان در درمان موخوره

 یک لیوان شیرین بیان را در سه لیوان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید تا دم بکشد. سپس محلول را سرد کنید و آن را با صافی صاف نمایید. این ترکیب را در قسمت های دارای مو خوره بمالید، این کار را هر روز انجام دهید تا تاثیر مثبت آن را بر موهای بیمار خود مشاهده کنید.

استفاده از ریشه کنجد در درمان موخوره

ریشه کنجد را در آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه بخیسانید و بعد از آن طی مدت زمان ۳۰ دقیقه آن را بجوشانید تا دم بکشد. بعد از سرد شدن ترکیب آن را با صافی صاف نمایید و آن را به موهای خود بمالید. این عمل را هر روز تکرار کنید تا تاثیر مثبت آن را ببینید.

استفاده از بابونه و تخم پیاز در درمان موخوره

برای استفاده از گل بابونه نیز می توانید ماهی یک بار آن را بجوشانید و آن را به موهای خود بمالید تا از گرفتن م خوره در امان باشید. از دیگر راه های درمان موخوره استفاده از جوشانده تخم پیاز می باشد. این ترکیب نیز در درمان و جلوگیری از موخوره بسیار مفید می باشد.

استفاده از آمونیاک در درمان موخوره

در درمان های جدید و نوین استفاده از آمونیاک برای درمان این مشکل تجویز می شود. در این روش در یک تشت بزرگ آب دو یا سه قطره آمونیاک ریخته و به خوبی هم زده می شود. سپس موهای سر را در آن بشویید تا بیماری مذکور را درمان کند.

ترکیبات نخود و قهوه در درمان مو خوره

در این روش چند ماده مختلف را با هم ترکیب و آن را از شب تا صبح بر روی سر گذاشته و بعد از آن که صبح ترکیب خشک شد آن را با روغن زیتون بشویید. در این ترکیب قهوه خام، نخود خام، دانه خشخاش، روناس سابیده و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و استفاده کنید.

ترکیب گل ریواس و شاتره در درمان مو خوره

در این روش گل شاتره، ریواس و سدر را به یک نسبت در آب خیس نموده و پس از ۲۴ ساعت آن را با صافی صاف کرده و روی سر بمالید. این ترکیب را هر روز و در مدت زیاد به موی سر بمالید تا مشکل تان را درمان کند.

 ترکیب حنا و نخود خام در درمان مو خوره

در این روش نیم کیلو آرد نخود خام و ۲۰۰ گرم برگ مورد و نیم کیلو حنا را به ۵ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت آن را در ۵ شب با سه تخم مرغ مخلوط کرده و این ترکیب را بر سر گذاشته و تا صبح صبر کنید.

استفاده از روغن های معتدل در درمان مو خوره

از دیگر روش ها در درمان این مشکل استفاده از روغن های معتدل می باشد. روغن بنفشه و یا روغن بادام از روغن هایی هستند که برای درمان موخوره مفید می باشند. این روغن ها را در تایم های ثابت به سر بمالید تا تاثیر آن را ببینید. از لعاب کتیرا نیز می توانید در این روش استفاده کنید.

روش های بیان شده در فوق روش هایی طبیعی هستند که علاوه بر درمان مو خوره مو باعث لطافت و نرم تر شدن موها نیز خواهند شد که بهره گیری از آنها برای افرادی که دارای خشکی مو هستند اما دچار مو خوره نشدند نیز برای پیشگیری توصیه می شوند.

درمان موخوره شدید

در صورتی که در موهای خود موخوره مشاهده کردید بدانید که در اثر تغذیه نشدن مناسب مو و همچنین نداشتن رطوبت کافی موهای شما آسیب دیده است. در این مواقع  باید برای درمان موخوره شدید اقدام کنید.  برای درمان موخوره شدید روش های زیادی وجود دارد از جمله : استفاده از شامپوهای دارای ترکیبات طبیعی و بدون الکل و همچنین بهتر است دفعات شست و شو را کم کنید و از آب ولرم استفاده کنید. بعد از حمام کردن، عادت استفاده از سشوار و گرما رساندن به مو را ترک کنید و اجازه دهید موهای تان به طور طبیعی خشک شود.  چند ماه یکبار موهای خود را کوتاه کنید تا در صورت آسیب دیدن مو علاوه بر رشد سریع آن، موخوره نیز درمان شود.

 به طور مرتب از تقویت‌کننده‌هایی مانند آهن و روی استفاده کنید. با مصرف آب کافی اجازه دهید رطوبت لازم به موهای تان برسد.  قبل از حمام کردن پوست سرتان با روغن های طبیعی تقویت کننده مو ماساژ دهید. عسل یکی از بهترین درمان های خانگی نرم کننده های طبیعی است که به درمان موخوره شدید کمک شایانی می کنند. برای درخشان شدن و زیبایی مو میتوانید از سایر درمان های گیاهی نیز استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا