خواب و ریزش مو؛ چه رابطه ای بین شان است؟

خواب و ریزش مو؛ چه رابطه ای بین شان است؟

خواب نقش عمده ای در تنظیم عملکرد مغز، بازسازی و تولید سلول های بنیادی یک فرد بالغ دارد. بنابراین، حتی کمی اختلال در خواب می تواند بدن و ذهن شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و این موارد را می تواند برایتان رقم بزند: از دست دادن حافظه، اختلالات خلقی، افسردگی و اختلال در خوردن. کم خوابی یکی از دلایل اصلی افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، افزایش فشار خون، مشکلات پوستی یا افزایش وزن است. در عین حال، کم خوابی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد می شود.

در چندین مجله و مقاله تحقیقاتی در هند، دو تأثیر عمده به دلیل کمبود خواب و ارتباط آن با تغییرات هورمونی و ریزش مو وجود دارد.

  • بدن انسان هورمون ملاتونین را تولید می کند. این هورمون توسط محققان برای تنظیم چرخه خواب و افزایش رشد مو تایید شده است. در حالی که خواب تأثیر مستقیمی بر هورمون‌های طبیعی بدن انسان دارد، به این معنی است که خواب ضعیف میزان ملاتونین را کاهش می‌دهد و به طور بالقوه باعث ریزش مو می‌شود.
  • کمبود خواب باعث استرس افراد می شود. نشان داده شده است که پاسخ استرس روانی منجر به ریزش مو به دلیل تلوژن افلوویوم می شود. دلیل آن این است که خستگی باعث شده است که فولیکول های مو به حالت استراحت زودهنگام برسند و به دنبال آن یک دوره از دست دادن زودتر از حد طبیعی رخ دهد.

خوشبختانه برای بسیاری از افرادی که تا دیروقت بیدار می مانند یا «معتاد به کار» هستند، ریزش موی ناشی از کم خوابی دائمی نیست و به راحتی قابل جبران است. آسیب ناشی از کم خوابی در حال حاضر دائمی نیست، اما اگر به آن بی توجهی کنیم، تبدیل به دائمی می شود. کمبود خواب منجر به ترشح کورتیزول می شود که یک هورمون استرس است. این هورمون با افزایش سطح ریزش مو و همچنین بیماری های تهدید کننده زندگی مرتبط است. اما هنگامی که به اندازه کافی شروع به خوابیدن کردید، سطح کورتیزول به سطح طبیعی باز می گردد، بدن از حالت بقا خارج می شود و سپس عملکرد طبیعی بدن و چرخه رشد مو برمی گردد.

برای بهبود کیفیت مو و کاهش ریزش مو، می‌توانیم مواردی را تغییر دهیم:

  1. بهترین راه برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از کم خوابی، ایجاد آرامش عاطفی و خواب کافی است.
  2. الگوهای خواب سالم به عوامل زیادی نیاز دارد، از میزان خواب در شب گرفته تا وضعیت تخت شما و نحوه خوابیدن.
  3. هنگامی که یک برنامه خواب مناسب فعال شود، سطح کورتیزول کاهش می یابد و ریزش مو کاهش می یابد.
  4. خوابیدن در زمان مناسب در شب. بهترین زمان نزدیک به ۸ تا ۱۰ شب است. به طوری که بدن شما نزدیک ساعت ۲ یا ۳ بامداد در خواب عمیق قرار می گیرد و بنابراین می تواند تمام هورمون های اصلی را تولید کند و همچنین تمام اندام ها را تمیز کند.
  5. با یک رژیم غذایی خوب یک سبک زندگی فعال را حفظ کنید. این به خواب عمیق تر و عمیق تر کمک می کند.

آگاه باشید که درمان هر دردی استراحت است. بدن شما مثل یک ماشین است و در هر ماشینی یک دکمه خاموش وجود دارد، که برای بدن ما این دکمه خواب است. پس از بیدار شدن دوباره شارژ و پر انرژی می شوید. خواب بهتر منجر به موهای بهتر می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا