چرا سن ریزش مو در جوانان پایین آمده است؟

ریزش مو دیگر مردان بالغ را تحت تأثیر قرار نمی دهد، بلکه اکنون همه نسل ها با هر جنسیتی دچار ریزش مو هستند. پایین آمدن سن ریزش مو در جوانان هم از اتفاق امروز دنیای ماست. بیشتر والدین متوجه این می شوند که به وضوح موهای دخترانشان دارد می ریزد ولی آمادگی لازم برای رویارویی با این مشکل را ندارند، آن را دست کم می‌گیرند، پنهان می‌کنند یا حتی آن را انکار می‌کنند. این افزایش ریزش مو در جوانان غیرمنتظره است و دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. از مسائل مربوط به تغییرات هورمونی گرفته تا رژیم غذایی. نباید فراموش کرد که تغییرات عاطفی و روانی ناشی از بیماری همه گیر، که به شدت تعادل و روال زندگی را به هم ریخته است، می تواند باعث ایجاد این مشکل شود. نوجوانانی که دیده نمی شوند، «ساکت می شوند» و مجبور می شوند در عدم اطمینان دائمی از آینده بزرگ شوند.

علت پایین آمدن سن ریزش مو در جوانان

دکتر آنجلا لابروزی، داروساز و متخصص در مطالعه ریزش مو، توضیح می‌دهد:

طبق تجربه‌ی حرفه‌ای‌ام – خانم‌های بسیار جوانی که مشکلات ریزش مو دارند که تا حدی به دلیل تغذیه نامناسب است، همچنین استرس و نگرانی از دلایل ریزش مو در نوجوانان است.

روسانا پوتیگنانو، روانشناس بالینی، نیز بر همین عقیده است:

در جایی که علت آندروژنیک نیست، واضح است که منشاء ریزش مو اغلب می تواند استرس باشد که در دوره های خاصی از زندگی بر ما تحمیل می شود. نوجوانی یک دوره‌ی بسیار حساس در زندگی یک فرد است. حال بیایید یک نوجوان مبتلا به آلوپسی یا یک نوع شدید ریزش مو یا بدتر از آن، دختری که تحت شیمی درمانی است، تصور کنیم، بدون موی خود که به عنوان بخشی از هویت فرد که هنوز در حال شکل گیری است، چه احساسی می تواند داشته باشد: فرد احساس در مرکز توجه بودن را دارد در سنی که بین خجالتی و میل به ظهور در نوسان است.

درمان های ریزش مو در جوانان

یکی از مشکلات مهم در این راه این است که جوانان به درمان ها برای حل مشکل اعتماد ندارند.

باید به یک متخصص تکیه کنید، رژیم غذایی خود را بهبود بخشید و در صورت لزوم، از مکمل ها استفاده کنید. مکمل های فراوانی در بازار وجود دارد.

اما بیشتر این محصولات یک مشکل مشترک دارند و آن هم فرمولاسیون است. بسیاری از مردم فکر می کنند که هر چه یک مکمل حاوی مواد بیشتری باشد، موثرتر خواهد بود. در واقعیت کاملا برعکس است. زمانی که مواد زیادی در ترکیبات باشد، تولید کننده دوز هر یک از مواد را کاهش می دهد. زمانی که دوز مواد کمتر باشد، اجازه نمی دهد به مقدار لازم برای داشتن اثر مطلوب برسد. بنابراین، این باور که هر چه اجزای مکمل بیشتر باشد، بهتر است، افسانه ای است که باید از بین برود. در واقع، هرچه این مکمل از مواد کمتری تشکیل شده باشد، غلیظ تر و مفیدتر خواهد بود.

توصیه این متخصص مصرف ویتامین های گروه B، روی، سلنیوم، متیونین، آهن، سیستئین و ویتامین C است. با این حال، بر سر سفره، ۳ غذا وجود دارد که موهای ما را سالم نگه می دارد:

  1. ماهی قزل آلا
  2. تخم مرغ
  3. میوه های خشک یا تازه، مانند پرتقال و کیوی، که سرشار از ویتامین C هستند، زیرا پیری پیاز مو و ریزش مو را کاهش می دهند.

نکاتی برای مراقبت روزانه از مو

اما ما نباید از مراقبت روزانه مو غافل شویم، از لوازمی که بیشتر استفاده می کنیم، برس و شانه هستند. هر نوع مو به یک نوع خاص از این لوازم نیاز دارد. توصیه لابروزی این است که شانه های پلاستیکی را ممنوع کنید زیرا آنها مو را باردار می کنند و به جای آن از شانه های چوبی استفاده کنید. علاوه بر این، موها را نه تنها از روی ساقه، بلکه از پوست سر نیز باید شانه و برس کشید تا ماساژی انجام داد که گردش خون را فعال می کند و خشکی پوست و سبوم را از بین می برد.

همچنین به شستشو توجه کنید: از محصولات تهاجمی برای کسانی که موهای چرب دارند و محصولات پر بدن برای کسانی که موهای نازک دارند خودداری کنید. موها را باید با آب ولرم بشویید و در دفعه آخر از شستشو ترجیحا آب سرد باشد تا میکروسیرکولاسیون را تحریک کرده و باعث رشد سریع شود.

  • از جمع کردن موها به صورت دم و بافته خودداری کنید، زیرا به دلیل کشش روی ریشه، آن ها را ضعیف کرده و می تواند ساقه ها را بشکند؛
  • خودداری از اکستنشن مو به دلیل ایجاد وزن بیش از حد بر روی ریشه؛
  • رنگ کردن مو را کم کنید؛
  • از کلاه در داخل خانه استفاده نکنید؛
  • سیگار را حذف کنید زیرا باعث اسپاسم مویرگی به دلیل گردش خون ناکافی می شود؛
  • چرخه خواب را تنظیم کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا